Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Platon i ukrzyżowanie Sprawiedliwego

Platon i ukrzyżowanie Sprawiedliwego

25.07.2016
Czyta się kilka minut
W drugiej części swojego dzieła, zatytułowanego Jezus z Nazaretu, Ojciec Święty Benedykt XVI, relacjonując szyderstwa, rzucane pod adresem ukrzyżowanego Chrystusa, wskazuje, iż w ten sposób realizują się słowa Księgi Mądrości, „która w rozdziale 2 mówi o sprawiedliwym, że jest zawadą dla złego życia innych, zwie siebie synem Bożym i zostaje wydany na męki” (Mdr 2, 10-20).
Duch Platona, W. Blake (WikiArt.org)
B

Benedykt XVI wysuwa również przypuszczenie, iż słowa te znajdują swoją inspirację w znanym dziele Platona Państwo, gdzie Platon, zastanawiając się jaki los może na tym świecie spotkać doskonale sprawiedliwego formułuje wniosek, iż niechybnie spotkałaby go śmierć krzyżowa (Państwo II, 361e-362a). I rzeczywiście, Platon mówi w sposób następujący: „Oni powiedzą to, że sprawiedliwy w takim położeniu będzie biczowany, torturowany, więziony, i oczy mu wypalą, a w końcu wszelkie zło wycierpiawszy na pal zostanie wbity i pozna, że nie trzeba chcieć być sprawiedliwym, ale chcieć takim wydawać się”.

Skąd więc grecki myśliciel – ale i poganin – żyjący kilkaset lat przez narodzeniem Chrystusa, mógł stwierdzić, iż bycie doskonale sprawiedliwym, może ostatecznie prowadzić na krzyż? Oczywiście, Platon wskazuje na nieco inny, ale równie haniebny rodzaj śmierci, jaki czekać może tego, kto praktykuje sprawiedliwość w sposób doskonały. Nie idzie tu więc o rodzaj śmierci, ale o sam fakt, iż doskonałość implikuje odrzucenie, ostracyzm, a w konsekwencji eliminację ze struktur społeczeństwa. Co więcej, nie idzie tutaj też o rozumienie sprawiedliwości w ściśle platońskim sensie cnoty, traktującej dobro społeczności (państwa) jako najwyższą wartość. Nie jest to bowiem pogląd chrześcijański, ponieważ w ostatecznym rozrachunku najwyższym dobrem jest ludzkie zbawienie a nie dobro państwa.

Państwo – jakkolwiek rozumiane – ma spełniać rolę służebną również w perspektywie nadprzyrodzonej człowieka. Interes państwa z definicji nie jest więc jednoznaczny z interesem pojedyńczego człowieka, bo państwo ani do piekła ani do nieba nie idzie. Zostawiając jednak na boku dywagacje na temat koncepcji państwa, trzeba mieć na uwadze, iż realne praktykowanie jakiejkolwiek doskonałości musi w rzeczywistości ziemskiej, pełnej niedoskonałości, budzić widoczny sprzeciw otoczenia. I tak się zresztą powszechnie dzieje – ktokolwiek osiąga w jakiejś dziedzinie doskonałość, staje się wyzwaniem dla niedoskonałych. Póki zaistniała konkurencja zacofanych motywuje, efekt jest ze wszechmiar dla wszystkich pozytywny. Znacznie częściej zdarza się jednak tak, iż doskonałość jest niewygodna i dlatego z wszelkimi jej uosobieniami należy bezwzględnie walczyć. W takiej perspektywie całkiem zrozumiałe jest więc odium przeciwko Chrystusowi, który jako Bóg przejawia doskonałość we wszystkim, nie tylko w sprawiedliwości, ale przede wszystkim w miłości, której kulminacją jest krzyżowa ofiara.

Stąd też prosta logika nakazuje wywnioskować, iż Bóg – Człowiek stąpający po ziemi wśród ludzi musiał zostać ostatecznie umęczony i zabity. Świat nie był w stanie wytrzymać Jego doskonałości. 

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz